PRÀCTICA 5. LA MESURA DE LA INTEL·LIGÈNCIA EN SITUACIONS EDUCATIVES: PRINCIPALS AVANTATGES I DIFICULTATS/INCONVENIENTS

Intel·ligènciesc4b987af86d2d37addd68d200aea6e56

Hola de nou amants de la psicologia!!

En aquesta pràctica, l’última de la matèria, procedirem a analitzar dos  tipus de tests d’intel·ligència que s’acostumen a passar als alumnes d’Educació Primària, els quals mesuren la seva capacitat intel·lectual.

En primer lloc i abans de començar, és important definir el terme “intel·ligència”, que personalment, ho definiria com la capacitat o facultat mental que té qualsevol persona per aprendre, pensar, crear, raonar, resoldre problemes, prendre decisions, deduir, entendre, … És a dir, la capacitat d’una persona per generar informació nova combinant la que rebem de l’exterior amb la qual disposem en la nostra memòria, adquirint-la, transformant-la i, darrerament, emmagatzemant-la.

Moltes vegades, les persones entenem la paraula “intel·ligència” com l’èxit assolit a l’escola o a l’institut, universitat, etc. el qual es mesura mitjançant exàmens i qüestionaris, però no és així. Hi ha molts tipus d’intel·ligències múltiples (la musical, la lògico-matemàtica, l’espacial, la lingüística, …), per tant, arribem a què si a una persona li costen les matemàtiques, no vol dir que no sigui intel·ligent, sinó que ho és però en un altre tipus d’intel·ligència, pot ser que aquesta persona sigui un músic excepcional i tingui aquesta capacitat o do més desenvolupada que la matemàtica.

Un cop realitzats els dos tests, m’agradaria comentar-los i comparar-los:

Quant al primer test, el clàssic de tota la vida (CI), he de dir que m’he sentit frustrada i inútil, ja que a part que feia molt temps que no en realitzava cap d’aquest tipus i no recordava els avorrits i llargs que eren, he comprovat altra vegada que realitzar 30, 40 o 50 preguntes, on les 10 primeres ja són de figures geomètriques o de transformacions que sorgeixen en els diferents dibuixos, no és un criteri gens vàlid per poder mesurar la intel·ligència d’una persona, ja que bàsicament el que fa és analitzar les teves aptituds davant uns dibuixos en els quals has d’aplicar la teva lògica. És un criteri ridícul i absurd per mi, això ho realitza un alumne de Primària i poc pot arribar a entendre, no és estimulant, no et motiva i si una persona està desmotivada en realitzar aquest tipus de tests, difícilment rendirà el mateix nivell que una persona que ho està, per tant, la valoració de la teva capacitat intel·lectual disminuirà notablement, ja que no hi ha posat les ganes suficients i els millors sentits per fer-la. Per això, després de realitzar aquest test una de les preguntes més freqüents que et pots qüestionar és: Per què ens hem de fixar en un resultat que el que simplement engloba és aquest tipus d’intel·ligència i deixa les altres capacitats inhabilitades?

 

Però, d’una altra banda, en realitzar el segon test, la meva sensació ha estat totalment diferent. Eren preguntes personals on no hi havia resposta correcta o incorrecta, no hi ha la típica pressió de fer-ho bé o no, perquè ets tu qui decideixes. Les preguntes són del tot comprensibles i et defineixen tal com ets, responent amb el que més t’identifica o amb el que et sents més idoni, és a dir, preguntes de la teva vida quotidiana, no de tipus lògico-matemàtica, sinó que depèn de la teva personalitat. Ajuden a motivar l’alumne a aprendre i millorar la seva forma expressiva, els fan esprémer totes les seves habilitats, tant com sigui possible, i donar el millor de si mateix.

És important mencionar que no s’entén de la mateixa manera el mot intel·ligència en tots dos tests, ja que un avalua la intel·ligència en funció de la vessant lògico-matemàtica i, en canvi, l’altre l’avalua des de la complexitat i la diversitat dels éssers humans, cap igual, tots amb diferents capacitats i habilitats però tots bons amb el que els hi agrada; s’aproxima més a la realitat, a la societat en la qual estem vivint, ja que barreja molts tipus d’intel·ligència, és a dir, a la mesura de la intel·ligència en la seva totalitat. És més complet i serveix per avaluar el subjecte d’una millor manera.

Per últim, en referència als dos tipus de tests de capacitat intel·lectual, realitzarem una sèrie d’avantatges i dificultats en els estudiants:

AVANTATGES:

  • Facilita la tasca de buscar el millor de cada alumne, per tenir un guió en el qual pugui moure’s.
  • La motivació de l’alumne a fer coses noves.
  • Intentar combinar diferents tipus de test perquè el resultat no només es limiti a uns aspectes en concret.
  • Són tests que s’han d’utilitzar com a diagnòstics.
  • Si les preguntes s’han respost de forma correcta, podrem destacar detalls importants  i específics de cada alumne.

DIFICULTATS/INCONVENIENTS:

  • Les comparacions de resultats del test entre companys, la rivalitat.
  • Moltes vegades, els alumnes no responen les preguntes en tota la sinceritat, per temor al percentatge de nota que els sortirà. A més a més, no compten amb el temps suficient per desenvolupar-les i, per tant, no els hi mostren cap tipus d’interès, motivació ni atenció.
  • En funció del resultat que s’obté, podem mirar en altres ulls aquell alumne i no percebre’l de la mateixa manera.
  • Molts tests no s’expliquen de forma correcta, això afectarà en els seus resultats, ja que seran erronis.

En conclusió, crec que aquests tests no són una bona eina per treballar i molt menys per avaluar. Solament poden ser útils i de suport per al professor en algun cas, però no un objecte per jutjar-los o decidir les qualitats de l’alumne dins l’aula. Perquè, per exemple, si li presentem el primer test i li surt un IQ baix, es decebrà i s’afectarà pensant que no ho ha superat. Però també pot passar tot el contrari, si li surt un IQ alt, es motivarà massa i es pensarà que ja ho ha superat tot i és el millor en tots els aspectes, i no és així de cap de les maneres, estarà molt equivocat i, més endavant, el perjudicarà.

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s